God morgen! Ser det har vært stor interesse for både vegetar- og glutenfrimat. Spesielt pannekake oppskriften. Det er veldig gøy å se at såpass mange klikker seg inn! Det setter jeg kjempe stor pris på 🙂 Dere må gjerne dele med kommentarer her både hva dere ønsker mer av og ikke minst tilbakemeldinger på rettene. Del gjerne bilder med #masalamagic på facebook og instagram. Eller send de til nirusverden@gmail.com om du ikke bruker sosiale medier.
I dag tenkte jeg å friste med en dessert. Denne er veldig god og minner litt om risgrøt og riskrem. Man uttaler også ph som f. Denne oppskriften ligner på Khir, forskjellen består i at du knuser risen før den kokes og det utgjør en smaksforskjell. Til denne desserten kan du bruke rimeligere type Basmati ris, siden den skal knuses. Så har jeg variert den med å ha i et par spiseskjeer med mango pure, som gir den et friskt oppløft.
PHIRNI
80 g Basmati ris
1,2 l helmelk
4 dl fløte
1 ts malte kardemomme kjerner
2 ss knuste pistasj nøtter
¾ ts safran
100-120 g sukker
Fremgangsmåte:
- Skyll og bløtlegg risen (i dobbel mengde vann) i en halv time, knus alt grovt med en stavmikser.

- Kok opp melk og fløte, tilsett ris, malt kardemomme og nøtter. La alt koke godt i ca en time. Tilsett safran de 10 siste minuttene, bland i sukkeret. Serveres kjølig med en god dæsj mangopuré.


Snadder!
Masse lykke til. Håper det smaker 🙂



Det er normalt å bruke charolinøtter, chironji, men disse er ikke så lett tilgjengelig her hjemme og man bruker gjerne andre nøtter som pistasj, mandler og cashew. I begge delstatene serveres desserten med hovedretten i en skål på thali og man kan gjerne spise den med pori (fritert festbrød) til frokost.
Visp kefir massen med melis kraftig med en visp i 4-5 min. Knus nøttene og mal kardemomme kjernene. Bland i mangopuré, nøtter, kardemomme og safran men spar litt til pynt. Visp godt i noen minutter og sett i kjøleskap i noen timer, gjerne over natten.













