Phirni

God morgen! Ser det har vært stor interesse for både vegetar- og glutenfrimat. Spesielt pannekake oppskriften. Det er veldig gøy å se at såpass mange klikker seg inn! Det setter jeg kjempe stor pris på 🙂 Dere må gjerne dele med kommentarer her både hva dere ønsker mer av og ikke minst tilbakemeldinger på rettene. Del gjerne bilder med #masalamagic på facebook og instagram. Eller send de til nirusverden@gmail.com om du ikke bruker sosiale medier.


I dag tenkte jeg å friste med en dessert. Denne er veldig god og minner litt om risgrøt og riskrem. Man uttaler også ph som f. Denne oppskriften ligner på Khir, forskjellen består i at du knuser risen før den kokes og det utgjør en smaksforskjell. Til denne desserten kan du bruke rimeligere type Basmati ris, siden den skal knuses. Så har jeg variert den med å ha i et par spiseskjeer med mango pure, som gir den et friskt oppløft.

PHIRNI

80 g Basmati ris

1,2 l helmelk

4 dl fløte

1 ts malte kardemomme kjerner

2 ss knuste pistasj nøtter

¾ ts safran

100-120 g sukker

Fremgangsmåte:

  • Skyll og bløtlegg risen (i dobbel mengde vann) i en halv time, knus alt grovt med en stavmikser.
    IMG_2692
  • Kok opp melk og fløte, tilsett ris, malt kardemomme og nøtter. La alt koke godt i ca en time. Tilsett safran de 10 siste minuttene, bland i sukkeret. Serveres kjølig med en god dæsj mangopuré.
    IMG_2693

Mango pure finnes i nettbutikken eller på alle Meny
  • IMG_2725Snadder!

Masse lykke til. Håper det smaker 🙂

Mango & pistasj

Mango & pistasj

1 Bixit kjeks

½ ss olje

1 dl kremfløte

125 gr mangopuré

1 ss melis (kan droppes)

Pistasj nøtter

Dryss av Bixit kjeks

IMG_1898

Fremgangsmåte:

Visp kremfløte og bland i melis og mangopuré. Rist mandler på 175 grader i ca 10 min og knus de grovt. Knus kjeks og bland med olje, legg massen i bunnen og fyll et godt lag med mangokrem. Dryss på pistasjnøtter og litt grovknust Bixit (uten olje).

IMG_1869 IMG_1872 IMG_1897

Lett som en plett

Hei dere! Det har vært litt stille her på bloggen de siste dagene, må bare beklager – MEN jeg holder på med noen oppdateringer for bloggen, som kommer veldig snart. Forhåpentligvis iløpet av morgendagen. Nå som det er helg tenkte jeg å dele en super rask, kjempe god og ikke minst smakfull. Ja, nemlig – en ny mango dessert!

Dette trenger du :

En boks mango puré

6 ss melis

6 dl kremfløte

Ristede mandler

Rist mandler midt i stekeovn på 175 grader i ca 10 min. Deretter avkjøl og knus de grovt. Visp kremfløte, bland i melis og mangopuré. Ha i søte glass eller skåler og pynt med ristede mandler over. Easy peasy!

IMG_1904

Håper helgen er fin, så snakkes vi veldig snart!

Mango shrikhand

Som dere vet er mango en av mine favoritter, og her kommer en oppskrift dere virkelig kan kose dere med!

Shrikhand er en dessert fra delstaten Maharashtra, men også meget populær i Gujrat. Navnet betyr nektar for gudene og i tillegg til nykvernet smør var denne en av favorittene til kjærlighetsguden Krishna. Den kan lages med og uten mango, men da trengs det mer melis- avhengig av hvor søt du vil ha desserten. For en syrligere smak, kan du bruke naturell yoghurt ev tyrkisk yoghurt, men jeg synes det fungerer kjempefint med kefir.

IMG_1970Det er normalt å bruke charolinøtter, chironji, men disse er ikke så lett tilgjengelig her hjemme og man bruker gjerne andre nøtter som pistasj, mandler og cashew. I begge delstatene serveres desserten med hovedretten i en skål på thali og man kan gjerne spise den med pori (fritert festbrød) til frokost.

Mango Shrikhand

1 l kefir

50 gr melis

200 gr mangopuré

6 kardemomme kapsler

5 ss pistasj nøtter

2 gode klype safran


Hell kefir i en gassklut og la den henge over natten slik at all væske renner ut og du har tykk masse av syrnet melk. Har du ikke et egnet sted på kjøkkenet, kan du gjøre det i kanten av en kjele som vist under.

IMG_1888 IMG_1889 IMG_1919Visp kefir massen med melis kraftig med en visp i 4-5 min. Knus nøttene og mal kardemomme kjernene. Bland i mangopuré, nøtter, kardemomme og safran men spar litt til pynt. Visp godt i noen minutter og sett i kjøleskap i noen timer, gjerne over natten.

IMG_1960 IMG_1961

Serveres enten i små glass, dessertskåler eller i en stor bolle.

 IMG_1966

Er det ønskelig at jeg legger ut oppskriften uten mango også?
Lykke til 🙂

Kake med mango mousse

Mango og jordbær er helt klart mine favoritt frukter. Så her har jeg derfor komponert en kake som forener mine favoritter og som i tillegg til maten speiler min fusion i Masalamagic. Hva synes du om denne?

Kake med mango mousse

250 gr bixit kjeks

90 gr smeltet smør

2 ts agar agar ev 4 plater geltatin

400 gr mango puré

3 ss melis

3 dl kremfløte

2 eggehviter

pistasjnøtter etter ønske

Jeg har valgt å lage den uten gelatin men med agar agar som er plante gelatin fra alger. Det fungerer kjempefint! Om du foretrekker gelatin, kan du bruke det på vanlig måte (følg pakkens fremgangsmåte).

Fremgangsmåte:

  1. Knus kjeks og bland med olje, smør massen i bunnen av kakeformen og sett kjølig i et par timer. Visp kremfløte og eggehviter hver for seg.IMG_1871
    IMG_1862
    IMG_1866
  2. Varm agar agar raskt med litt mangopuré, avkjøle lett og blande med resten av mangoen, kremfløte og vispet eggehvite.
  3. Hell blandingen over kjeksmassen og sett kjølig i minst 4-5 timer. Serveres gjerne med gode skiver av jordbær og dryss av pistasjnøtter.
    IMG_1925

Smaker fantastisk med tradisjonell svart kaffe.

Håper dere prøver og legger ut bilder eller kommenterer og sier hva dere synes!
Nå kan dere også sende mail til nirusverden@gmail.com om dere ikke har instagram for å dele bilder på instagram med #masalamagic.

Mango med glede

Som jeg har nevnt tidligere er hovedgrunnen til at mangopure finnes i min matserie både smaken og bruken hele året. Smaken på indisk mango er unik, jeg får bare vann i munnen av å tenke på den.. I tillegg brukes den mye i desserter. Derfor tenkte jeg å lage en egen kategori på dette temaet, hvor jeg kommer med noen oppskrifter i løpet av en måned. Er hyggelig å inspirere dere og samtidig vise hvor mange forskjellige måter den kan brukes på! Kan love dere at det blir mye godt fremover 🙂 ikke minst ganske så sunt når vi snakker om frukt. Tenkte jeg skulle starte med noe enkelt i dag. En fantastisk god og smakfull smoothie som mellommåltid eller dessert.

Dette trenger du : 

1 kiwi

4 dl frosne jordbær

4 dl mango puré

Eventuelt isbiter

Kjør alle ingrediensene i en stavmikser eller blender til det blir flytende. Så lett som det!

1602663-7-1364048347736 1602663-7-1364048830627

Kanskje det blir en sunn dessert nå til helgen eller en smoothie etter trening? 🙂
Håper det smaker. God helg!

Enkel og smakfull dessert

Ville bare stikke innom og tipse dere om denne superenkle og gode desserten. Ikke minst er den relativt sunn, sammenlignet med kaker og annen bakst. Nå som julen nærmer seg og det er mange middager, fester og julebord kan dette være godt å servere.

Du trenger :  

1-2 ss Vanilje kesam

1-2 ss Mango pure

2 stk. Knust kavring

Dette er tenkt til ca 2 porsjoner, kommer selvfølgelig også an på glassets størrelse. Det kan fort bli veldig søtt med bare vanilje kesam, så vil anbefale det mellomste laget med en mer nøytral yoghurt eller vanlig kesam. Ved å gjøre dette balanserer du smaker veldig, i og med at mango i seg selv er ganske søtt. Det er helt lov å bruke kun vanilje kesam, hvis man vil kose seg litt ekstra 🙂

Start med kesam, deretter mango pure og til slutt strø over kavring. Her har jeg gjort dette i to omganger, men dette kan du velge helt selv. Er du glad i nøtter kan du også strø på det med kavring. Alternativt kan dette være en god frokost hvis du bruker musli, havregryn og nøtter på.

IMG_4102  IMG_4104IMG_4105

Året rundt

Mango er en fantastisk frukt som kan brukes til mange deilige dessert, drinker eller direkte på vaniljeis, frukt og bær. Den beste og søteste mangoen i India er Kesar, noe jeg savnet mest som barn under oppveksten! Nå kan jeg kose meg med den søte fruktpureén året rundt og være sikker på at den er like god hver gang 🙂

Her er min deilige frokost med laktosefri yoghurt, musli, mandler og 2 ss mango puré. Enkelt, raskt, mettende og kjempegodt!

IMG_4014

Mango Mojito

I morgen er det Halloween og hva passer bedre enn en orange drink til festlighetene? Denne kan du lage både med og uten alkohol, slik at det kan nytes av både store og små:)

Med denne oppskriften får du to porsjoner, så det er bare å doble etter hvor mye du trenger. På denne måten kan man slå sammen drink og dessert, kanskje spare deg for litt arbeid også.


Dette trenger du :

1/2 lime

7 gram brunt sukker (eventuelt to sukkerbiter)

8 cl rom

6 ss Nirus Mango Pure

1 dl eplejuice

1 dl farris

7-8 finhakkede mynteblader

Isbiter

Bruk stavmikser eller blender, så er den klar!

1920361_10151926262371746_1863840925_n

Lykke til og god helg! 🙂

MANGO LASSI

Selv om høsten sniker seg på, liker vi å holde sommeren tett på når vi kan. Indisk mango er noe av det beste som finnes, i hvert fall hjemme hos oss. Når vi reiser til India i varme tider, er det alltid et must for både store og små. Smaken er så god at jeg får vann i munn av bare tanken på det! Tenkte derfor å dele en oppskrift som er veldig populær både som dessert, mellommåltid eller med mat. I tillegg er den veldig sunn!

MANGO


For å lage mango lassi trenger du :

300 gr mango pure

2 ss sukker (kan sløyfes)

5 dl kefir

2 dl vann

Isbiter

Bland sammen med stavmikser og server kjølig

Mangolassi


Akkurat denne fantastiske smaken er grunnen til at jeg valgte å føre mango pure på det norske markedet. Dette var noe jeg følte vi trengte i hverdagen og som gir mer nærheten til hjemlandets originale smaker. Og ikke minst gir en liten følelse av sommer når man trenger det. Mango pure er forresten også veldig godt på iskrem, i fruktsalater eller andre smoothier. Kan oppbevares i glass i 3 uker eller fryses ned.

IMG_2954
Mango pure ser forresten slik ut.

Håper det smaker og holder sommeren friskt i minne for deres del også 🙂