Koriander kylling

Jeg vet at det ikke er så vanlig å tenke på indisk måltid med grønn farge (såfremt det ikke er en rett med spinat), det mest vanlige er rød eller gul farge på sausene på grunn av gurkemeie. I dag har jeg «grønn kylling» på menyen, vi er da ikke helt ukjent med grønn farge på maten i norske måltider heller. Det forekommer i retter med for eksempel pesto eller muggost.

IMG_6703 Les videre

Ukemeny 37

GOD SØNDAG! Hvordan har helgen vært? Kjenner dere at høsten sniker seg på? Det er hyggelig med solen som skinner, men du føler fortsatt den skarpe vinden.. Jeg er glad så lenge vi har sol, håper det holder en stund til!

Her kommer den faste ukemenyen og jeg håper den inspirerer dere til å lage noe nytt! Det er mye god mat å lage på høsten, ikke minst mange matvarer som gjør det hele så godt og spesielt. Vi starter med kjøttfri mandag og går inn i helgen med jordbær lassi. Må jo alltid ha med noe søtt! Hehe. Ha en fin dag videre, så snakkes vi snart igjen ❤

MANDAG : Grønnsaksuppe

IMG_1660

TIRSDAG : Svin med plomme

IMG_5062

ONSDAG : Mango thandaai

IMG_7648

TORSDAG : Potetvafler

IMG_2636

FREDAG : Daddelglasserte koteletter

IMG_6042

LØRDAG : Salat med koriander grønnsaker

IMG_7424

SØNDAG : Jordbær lassi

IMG_7172

Meditasjonsopphold i Rajasthan

Meditasjon er en behagelig aktivitet som resulterer i mange positive opplevelser. Rajyoga meditasjon er en retning brukt mye i organisasjonen Bramha kumaris. Jeg har fulgt denne organisasjonen i ca fem år og syns de har mye positivt å tilføye samfunnet.

img_8871

 

Denne organisasjonen ble etablert i 1953 og har 8500 filialer i hele verden, til og med i Oslo (www.bramhakumari.no). Her tilbys gratis kurs i meditasjon. Jeg fikk kjennskap til denne organisasjonen via et tv-program med en av hovedpersonene, sister Shivani. Hun snakker om dagligdagse problemer mennesket har i dag som stress, kommunikasjonsvansker, aggresjon, anstrengte relasjoner og mellommenneskelige forhold. Du finner mange foredrag på engelsk og hindi. Jeg tok dette kurset i 2011, men var litt vågal og reiste helt alene til hovedkontoret, et vakkert sted på Mount Abu (Rajasthan i India).

Rajyoga betyr kongelig og yoga betyr forening, så ordet betyr kongelig forening. Du kan lese mer om yoga i tidligere innlegg. Organisasjonens hovedprinsipp er å oppdage spirituell energi, og bevisstgjøre tankenes kraft – det du tenker blir dine handlinger, og dine handlinger er dine vaner som setter spor i sjelen din.

img_8802

Et slikt opphold gjør noe med deg, uten familie eller venner på et vakkert sted med flere meditasjonsøkter om dagen. Min erfaring er bedre perspektiv på forskjellige situasjoner og ro i sinnet for å få en dypere innsikt i seg selv og de rundt deg. Som alle andre kurs, er dette en teknikk som må vedlikeholdes og praktiseres.

Under oppholdet var det fascinerende å se folk som hadde praktisert denne meditasjonen i forskjellig tid og bekreftet gode resultater. Folk i alle aldersgrupper, forskjellige yrker og fra forskjellige delstater i India utførte frivillig tjenester. Både i forbindelse med matlaging, administrasjon, arbeidet på sykehuset som blant annet gir gratis medisiner, lege- og tannlegebehandling. Jeg hadde kun fem dager til rådighet og brakte selvfølgelig den tiden jeg kunne på kjøkkenet med matlaging for 1000-1200 mennesker om dagen.

14001755_10154347038870586_382134710_oimg_8856
img_8865

Slik var opplegget for dagen:

  • 03:30 vekking
  • 04:00-05:00 meditasjon
  • 07:00-07:45 egentid / Murli (et tema som ble lest opp og forklart)
  • 08:00-09:00 frokost
  • 09:00-13.00 diverse foredrag og meditasjon
  • 13:00-1400 lunsj
  • 14:00-1600 egentid/ hvile
  • 16:00-16.30 ettermiddags chai
  • 16:30-20.00 diverse foredrag og meditasjon
  • 20:00-21.00 middag
  • 21:00-22.00 meditasjon

Her er det fire unge jenter som var blitt venner under oppholdet. De kom fra samme distrikt, i alder 19-22 år og i en oppsummering fra hver av de:

  • Mindre konflikter i hjemmet, det er harmoni rundt meg.
  • Følte jeg var blitt en ydmyk og reflekterende person, tidligere var jeg røff og kunne såre andre. Jeg var en egoist.
  • Blitt glad i alle rundt meg og opptatt av samfunnet jeg bor i.
  • Det jeg ønsker meg ordner seg.

img_8825

Det var én spesiell dame jeg la merke til;

Meera 40 år fra Maharashtra. Hennes mann har forandret seg til det bedre etter at hun begynte med meditasjon. Før drakk han masse og julte henne opp rett som det var. Familien lot henne ikke komme for å arbeide i leiren. Nå har alt ordnet seg og hun kan være her opptil 4 mnd om gangen. Meditasjon har gitt meg mange gleder i livet, avslutter hun.

img_8879

Jeg har nå som mål å meditere daglig, selv om det ikke er så enkelt som de fem dagene jeg var der. Ønsker dere en fin dag videre!

Tandoori kylling salat

Innlegget inneholder annonselenker

Enkel lunsj eller kveldsmat med noe annet enn brødskiver? Her kan du bruke rester av middagen eller raskt marinere. Kyllinglår uten skinn eller kyllingfilet? Du er valgets kavaler. Det går muligens et minutt mer på å fjerne skinnet fra lår men lover at du vinner igjen det på smak. Merk! Jeg er ikke sponset for å si det.

Tandoori chicken Les videre

Ukemeny 36

God søndag! Så hyggelig å se at en tradisjonell rett falt så godt i smak hos dere. Veldig moro med så mange besøkende og klikk akkurat inn på det innlegget. Om det er noe dere savner her på bloggen, er det alltids lov å komme med forespørsler. Har dere forresten sett en liten oppgradering her? Under kategorien «oppskrifter» finner dere nå en bedre oversikt og fordeling over hvilke type oppskrifter som finnes her. Så nå er det bare å slå seg løs 🙂 Ønsker dere en fin søndag videre og håper dere finner noe inspirerende å lage i ukemenyen!

MANDAG : Kikerteburger

IMG_4896

TIRSDAG : Fiskesuppe

IMG_4806

ONSDAG : Gresskar kofte

IMG_5221

TORSDAG : Roghan josh

IMG_2683

FREDAG : Bakt eple med mangokrem

IMG_6752

LØRDAG : Søtpotet fries

IMG_7682

SØNDAG : Boller med kikertemel (glutenfrie)

IMG_6177

Mango pannacotta

Innlegget inneholder annonselenker

Pannacotta er ikke en dessert fra det indiske kjøkken, men smaken kjennes veldig kjent. Det er en veldig lettvint dessert og som smaker veldig godt. Vanligvis brukes gelatin, men jeg foretrekker plantegelatin. Resultatet blir noe mykere enn gelatin, men du kan sette den i fryseren for en litt fastere konsistens.

IMG_7868 Les videre

PUNJABI PAKORA KADHI

Hos meg er faktisk alle forferdelig glade i denne særegne punjabi retten. Kadhi-chawal (kadhi med ris) spises i alle delstater i India, men punjabi kadhi er i en klasse for seg selv – dette er ikke noe jeg sier fordi jeg har opprinnelse fra Punjab. Vi bruker gjerne pakore i den som får koke med og bli bløte. I andre delstater, blant annet Gujrat og Maharashtra er den for eksempel som tyntflytende suppe uten pakore.

I konsistens er den mellom suppe og grøt, hvis jeg skal sammenligne med norsk mat, er den litt mer flytende enn rømmegrøt. Du kan bruke oppskriften fra alu ke pakore eller bruke den oppskriften og sløyfe poteter, men bare slippe røren med en stor spiseskje slik at du får pakore av ren kikertemel og krydder.

IMG_7999 Les videre

Ukemeny 35

God søndag! Har dere hatt en fin helg? Nå er det vel tilbake i rutiner for fullt, spesielt med skolestart for de som med barn? Her begynte sistemann på videregående. En spennende tid! Med rutiner må man jo også lage mat, så her kommer ukens meny. Den begynner med kjøttfri mandag, herlig indisk delikatesse som anbefales! Videre litt sjømat og streetfood – til slutt en deilig eplekake nå som høsten sniker seg på 🙂 Håper dere finner noe dere liker, så snakkes vi snart!

MANDAG : Methi alu

IMG_1780

TIRSDAG : Kjøtt i mandelsaus

IMG_6029

ONSDAG : Chaat // Streetfood

unnamed

TORSDAG : Fish pakore

Chicken tikka_ fish pakora

FREDAG : Scampi korma

IMG_6445

LØRDAG : Mango vinaigrette

IMG_7331

SØNDAG : Eplekake (glutenfri)

IMG_4817

Ukemeny 34

God søndag! Hvordan har dere det? Jeg har kommet meg hjem fra noen fantastiske dager i India. Her har jeg vært på meditasjonsleir i flere dager og deretter besøkt familie. Ikke minst hentet litt inspirasjon. Det hjelper alltid å koble av litt, eller bare komme seg litt bort fra rutiner.. Skal se om jeg får skrevet ned et eget innlegg om turen og delt det i løpet av den kommende uken. Her kommer søndagens faste spalte – ukemenyen. Håper dere blir inspirert til å lage noe av dette! Jeg har prøvd å variere slik at det både er vegetar retter, drikke, middagsretter og dessert. Ha en fin søndag videre så snakkes vi snart! 🙂

MANDAG : Spinat ris

IMG_6455

TIRSDAG : Curry pai

IMG_4762

ONSDAG : Kokos chutney

IMG_3568

TORSDAG : Sur-søt marinade

IMG_5077

FREDAG : Vannmelon juice

IMG_7754

LØRDAG : Mango iskrem med sjokoladebiter

IMG_7457

SØNDAG : Ingefær chai

IMG_3010